Gestaffelde bijtelling

-
Belonen in plaats van straffen
Martijn-Zewald

BIJTELLING

Sinds een aantal jaar is de bijtelling de belangrijkste reden om voor een bepaalde auto te kiezen. Hiermee is wederom bevestigd dat gedrag en financiële prikkels hand in hand gaan. Wil je iets bereiken dan is de weg via iemands portemonnee een hele goede.

De manier waarop de bijtelling op dit moment is georganiseerd heeft een perverse prikkel in zich. Het kost tenslotte niks meer of minder als je een auto waarover je bijtelling betaald meer of minder (privé) gebruikt. Enerzijds proberen we het milieu te ontlasten en de wegcapaciteit zo optimaal mogelijk te gebruiken. Anderzijds wordt maatschappelijk gezien betalen naar gebruik steeds relevanter. Nou ja…niet als het over bijtelling gaat.

EERLIJKER, BETER, SCHONER, ZONDER ADMINISTRATIEVE LASTEN EN TOEKOMST BESTENDIG 

Er zijn grote verschillen in het aantal privé kilometers dat door zakelijke rijders wordt gereden. Iemand die minder (privé) rijdt heeft minder ‘voordeel’ van zijn zakelijke auto, belast het milieu minder en maakt minder aanspraak op wegcapaciteit. De kosten qua bijtelling zijn hier echter onafhankelijk van. Vreemd!

Technisch, maatschappelijk en organisatorisch is alles klaar voor het introduceren van de gestaffelde bijtelling. In 2012 hebben we samen met de Belastingdienst en enkele marktpartijen Het Keurmerk Ritregistratie ontwikkeld. Dit keurmerk maakt het heel eenvoudig, veilig én met respect voor de privacy om per bestuurder het aantal privé gereden kilometers vast te stellen. Aan de hand van de het type auto (lees: CO2 uitstoot) én het aantal privé kilometers wordt dan de bijtelling vastgesteld.

De techniek is klaar, de belastingdienst is klaar, de maatschappij is klaar

Eerlijk, zonder perverse prikkels, en zonder gedoe!