ABAX verlegt focus naar The Connected Workspace

Geschreven door -
Met het geavanceerde ritregistratiesysteem Triplog is ABAX in Nederland en daarbuiten succesvol. Het van oorsprong Noorse bedrijf maakt echter ook de sprong naar andere diensten, die passen binnen de ontwikkelingen van telematica in en rond de auto. “We waren altijd voertuig georiënteerd maar gaan steeds meer naar people en management”, aldus Martijn Zewald, CEO van ABAX Nederland.

De ontstaansgeschiedenis van ABAX is opmerkelijk: een Noorse oud-leraar ontwikkelde in het pre-GPS-tijdperk een kastje waarmee de eigenaar zijn gestolen boot weer kon opsporen. De techniek was uniek, maar de interesse bleek beperkt. Want als het vaartuig wordt gestolen claimt een Noor liever een nieuwe bij de verzekering. “Er was dus niet echt een markt voor”, merkt Martijn Zewald van ABAX fijntjes op: “Maar het was wel de start van ABAX dat in eerste instantie met behulp van meerdere investeerders op basis van GPS-techniek fiscale ritregistratie op de markt bracht.”

Vanuit Noorwegen werden ook in Zweden, Finland, Denemarken, Nederland, Polen, Duitsland, China en Groot-Brittannië kantoren geopend. En met succes want het bedrijf kent inmiddels 26.500 klanten met 230.000 units in totaal. Gezamenlijk worden zo dagelijks negen miljoen kilometers geregistreerd voor een waterdichte rittenregistratie.

Hardware minder van belang

Ten dele is dat succes te danken aan de simpelheid: het installeren van de hardware is een kwestie van enkele minuten. “Het kastje opplakken en de kabeltjes verbinden met de accu”, aldus Zewald, die er meteen aan toevoegt dat hardware in de toekomst steeds minder van belang zal zijn: “De ontwikkelingen in de automobielindustrie gaan ook op het gebied van telematica steeds verder. Hardware die nu nog apart geïnstalleerd moet worden, zal in de toekomst standaard af fabriek worden ingebouwd. Dat proces is nu al gaande.”

De ABAX-topman geeft dan ook toe dat de ontwikkeling van hardware minder prioriteit heeft terwijl parallel daaraan de focus steeds meer op informatietechnologie en datacollectie komt te liggen. Want ook bij ABAX geldt: Big Data is key omdat in de automotive wereld telematica en dataverzameling een grotere rol zullen spelen.

De ontwikkeling van het internationale platform voor dataverzameling Caruso is wat dat betreft een duidelijk teken aan de wand. Het platform, waarin onder andere Bosch en Continental en recent ook softwarebedrijf DVSE, in de Benelux met name bekend van de digitale onderdelencatalogus Aldoc, participeren, moet zich onmisbaar maken als dataverzamelplaats voor de automotive aftermarket. Maar daarnaast ook als een digitale centrale ontvangsthal voor data, afkomstig van connected voertuigen.  Voor ABAX, dat ervaring heeft met connectivity, opslaan en analyseren van voertuigdata, is Caruso daarom een meer dan interessante ontwikkeling. “Temeer omdat wij steeds meer gaan denken vanuit slimme oplossingen voor het dagelijkse werk, of het nu in de auto is, op kantoor of elders”, vertelt Martijn Zewald: “ABAX gaat zich ontwikkelen tot Solutions Provider for The Connected Workspace.”

Twintig shovels

Internet of Things speelt daarbij een rol. Nu al, want in de logistiek en productieomgevingen biedt ABAX slimme oplossingen. Zoals het monitoren van het aantal draaiuren van een shovel door middel van ABAX Equipment Control, waardoor tijdig preventief onderhoud kan worden gepleegd.

Zewald: “Als je twintig shovels in het veld hebt, is dat wel zo efficiënt. Stilstand van een machine kost veel geld. En dankzij Equipment Control weet je ook nog eens waar de machine zich bevindt. En vervolgens zorgt de integratie met andere data dat je nooit discussie krijgt over de factuur: je kunt namelijk altijd aantonen hoeveel uren de machine gedraaid heeft, of, en dat kan ook natuurlijk, hoeveel uren een installateur aan het werk is geweest. Door eenvoudig te analyseren hoe lang de bedrijfswagen op een adres heeft gestaan. Maar we kunnen ook rijgedrag te monitoren. Kwaliteit van het werk heeft ook te maken met hoe je immers zelf met je bedrijfsmiddelen omgaat….”

Deelauto’s

Dat geldt ook voor gereedschappen: door een ABAX Mini te monteren wordt kostbaar materiaal, zoals zaagmachines, boren, gereedschapskoffers etc. continu in de gaten gehouden: waar bevindt het zich op de locatie en heel belangrijk: ligt het weer in de bus als de medewerker vertrekt naar elders?

Met een andere technologie, interessant voor verhuurders en fleetowners, kan worden gemeten of een auto schade heeft opgelopen. Bijvoorbeeld bij grote verhuurpartijen moet de huurder niet zelden wachten op een medewerker om te controleren of er geen schade is ontstaan. Met de intelligente systemen van ABAX ziet de medewerker dat al voordat de auto wordt afgeleverd. “Zeker interessant voor partijen met deelauto’s en verhuurders.”

Tijdsbesparing en efficiency zijn grote drijfveren voor partijen om met ABAX te werken. In de logistieke sector kon het bedrijf bijvoorbeeld analyseren waar tijd gewonnen kon worden bij het wisselen van trailers. “In no-time hadden we de pijn gevonden waarmee al tachtig procent was gewonnen. Die laatste twintig procent was een kwestie van finetunen.”

Oplossen van problemen

Het oplossen van problemen, efficiency vergroten, door bijvoorbeeld ritregistratie optimaal te integreren met de financiële systemen; het vormt de opmaat naar nieuwe terreinen waarin ABAX koploper wil zijn op het gebied van telematica-oplossingen rondom de auto en de werkplek.

Een uitdaging die ook investeringscapaciteit behoeft, constateert Martijn Zewald: “Maar ABAX is onderdeel van Investcorp en dat biedt ons financiële back-up om die doelstellingen te bereiken. Waarbij nogmaals de auto zelf niet interessant is omdat deze in de toekomst volledig is uitgerust met hardware en telematica. Onze taak is om op die basis voor onze klanten nieuwe diensten en producten te ontwikkelen.”

Bron: https://www.trendsinautoleasing.nl/nieuws/achtergrond-artikelen/7552012-abax-verlegt-focus-naar-the-connected-workspace/