StartupBootcamp - Smart Cities

-
Mijn 3 tips bij StartupBootcamp
Kort geleden was ik als lid van de selectiecommissie betrokken bij StartupBootcamp. Bij het onderdeel ‘smart cities’ mag ik start-up’s bevragen over hun ideeën. Zo vorm ik een beeld van de kwaliteiten van hun team. Heus geen wijzend vingertje, want zelf steek ik nog meer dan voldoende op. Zeker op het gebied van technologie.

StartupBootcamp heeft een netwerk van zo’n 400 mentoren op verschillende expertisegebieden. Na een toevallige ontmoeting met Ruud Hendriks op een conferentie een aantal jaar geleden - en een aantal bijpraatmomenten later - ben ik ook als mentor aan de slag gegaan. Naast mijn kennis over technologie in de logistieke sector, kan ik ook meepraten over het succesvol opzetten en verkopen van een bedrijf. Twee keer ben ik als startup begonnen met een gaaf idee en twee keer heb ik dat bedrijf succesvol verkocht. Zeker door de overname van Trevler door ABAX, ondertussen alweer twee jaar geleden, heb ik flink wat ervaring opgedaan.

 

TIP 1 - EIGEN GELD EN TIJD 

Niet elke ondernemer heeft bij de start van zijn bedrijf een bak geld klaarstaan. Sterker nog, vaak is er de eerste periode geen mogelijkheid om loon uit te keren. Hoe beslis je wat je wel en niet zult doen als het water je figuurlijk aan de lippen staat? Mijn ervaring is dat je niet te bang moet zijn om eigen geld en tijd te investeren. Als de ondernemer zelf niet bereid is ‘all-in’ te gaan, hoe kan je dat dan van een investeerder verwachten?

 

TIP 2 - OMZET EN MARKETING 

Een mooi product of superslimme oplossing, dat is vaak het probleem niet. Veel startups zijn erg productgedreven. Het product is beter, sneller of slimmer dan alle concurrenten in de markt en lost een probleem op geheel andere manier op. Maar alleen met een goed idee ben je er zeker niet. Zorg dat je snel oog hebt voor het vermarkten van het product. Omzet binnenhalen en slimme marketing opzetten, zijn net zo belangrijk als een slim product. Sterker nog, bij de selectie voor deelnemers aan StartupBootcamp beoordelen we vaker de teams en hun ondernemerszin en veel minder het daadwerkelijke product. Een goed team krijgt namelijk meer voor elkaar met een slecht product, dan andersom. Veel van de alumni van StartupBootcamp hebben geen of nauwelijks succes met hun originele idee, maar wel met ander vernieuwend concept.

 

TIP 3 - BLIJE KLANTEN EN INVESTEERDERS 

Denk niet alleen na over wat goed is voor jouw klanten of het bedrijf, maar heb ook oog voor de investeerders. Het is belangrijk een model te maken waarbij je zowel een klant bindt als waarde creëert voor de investeerder. Bij Trevler hadden we ooit het - volgens ons grandioze - idee om in plaats van jaarcontracten te kiezen voor maandelijks opzegbare abonnementen. Daar waren de investeerders net iets minder van gecharmeerd. De jonge ondernemers bij StartupBootcamp willen hun diensten vaak goedkoop aanbieden. De reden hierachter: als de drempel laag is, verkoopt het beter. Dan wijs ik ze vaak op de hun dure jeans en macbooks - zeker niet de voordeligste optie, maar toch heeft iedereen ze.

 

Op zo’n selectiedag hoor je veel nieuwe ideeën. Van slimme kennisdeling tussen universiteiten en het inplannen van groot materieel zoals kranen op zee tot het terugdringen van voedselverspilling in bedrijfskantines en manieren om gesleep met bagage te voorkomen. Voor mij is zo’n dag bij StartupBootcamp heel inspirerend, want ik word uitgedaagd om over innovatieve oplossingen mee te denken. Zo keer ik met frisse ondernemerszin terug naar ABAX.

Meer weten over het mentorschap bij StartupBootcamp of eens verder praten? Stuur me gerust een bericht.